Hoofd inhoud

Insights Dashboard

Datlinq Places Insights Dashboard

Met Datlinq Places brengen wij de foodservice markt tot op outlet niveau in kaart. Het Insights Dashboard stelt je in staat om de ontwikkeling vanaf 2010 te analyseren in het horeca kanaal. In de horeca onderscheiden we 4 segmenten: Full Service, Quick Service, Drankverstrekkers en Logiesverstrekkers. We zoomen per segment in op de ontwikkeling van de afgelopen 5 jaar.

Groei in de Horeca

Full service

2016 was een positief jaar voor de Nederlandse foodservice. Alle hoofdactiviteiten zijn, qua aantal verkooppunten, weer toegenomen. Er is een sterke groei zichtbaar bij de restaurants met nationale keuken, met maar liefst 9% ten opzichte van 2015. Het aantal nationale restaurants zit bijna weer op het niveau van 2011. De sterkste groei van dit jaar is zichtbaar in het segment Quick Service. 

Kleine groei in het aantal cafés

Drankverstrekkers

In 2011 waren er nog meer dan 7.800 cafés, momenteel zijn er nog geen 6.700 van over. Waar het aantal cafés in 2015 nog daalden met bij 200, lijkt er dit jaar weer een stijging in te komen. De dichtheid van cafés in Nederland is met bijna acht cafés per 10.000 inwoners het hoogst in Limburg en met net iets meer dan één per 10.000 inwoners het laagst in Flevoland. In de grote steden zijn het meeste aantal cafés te vinden, met op de eerste plek Amsterdam, gevolgd door Rotterdam en een derde plek voor Den Haag. 

Meer koffiebars

De hippe koffiebar is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. In 2016 kwamen er maar liefst 75 bij. Dit is een groei van bijna 13%. In Zuid-Holland was de afgelopen vijf jaar de sterkste groei te zien, in de onderstaande tabel zie jij hoeveel koffiebars er in jouw provincie zijn. 

  

Stabilisatie in het aantal hotels 

Logiesverstrekkers

In het segement logiesverstrekkers zien we een aantal hevige dalingen. Voornamelijk de campings en vakantiehuizen worden steeds minder populair. Het aantal vakantiehuizen daalt met meer dan 100 ten opzichte van 2015, dit is maar liefst 9%. Deze daling werd gecompenseerd door de komst van een aantal jeugdherbergen, hier is een stijging van bijna 4% te zien. 

Verdubbeling van het aantal lunchrooms

Quick Service 

Het aantal lunchrooms heeft zich in de afgelopen 5 jaar bijna verdubbeld, met een aantal van 1.313 in 2011 naar een aantal van 2.241 in 2016. Niet alleen de lunchrooms doen het goed in het Quick Service segment, het aantal afhaal- en bezorgrestaurants steeg ook met bijna 9%. Binnen dit segment zien we ook de grootste daling (-24%), namelijk de selfservice restaurants. Verder blijven de andere hoofdactiviteiten redelijk stabiel. Waar vorig jaar nog een groei te zien was in het aantal ijssalons, blijkt dit jaar het aantal te stabiliseren. 

Insights boulangerie 

Le nombre de boulangerie a baissé de 2,2% ( - 688 fonds) en 2016, passant pour la première fois sous la barre des 31 000 boulangeries.