Zelfgemaakte friet neemt Nederland over

Martijn de Bruin

Van The Green Happiness tot superfoods: dat gezond eten tegenwoordig populair is, zal weinigen ontgaan. Maar, voedingsrijke groene smoothies ten spijt, de Nederlandse liefde voor friet zit diep. Ook nu nog telt Nederland meer snackbars dan lunchrooms, broodjeszaken, pizzeria’s, pannenkoekenzaken en ijssalons bij elkaar. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau Datlinq:

bowl-1842294_1280

Welke friet eten we het meest?
Oké, dus we houden van friet – maar wat voor soort patat eten we eigenlijk het meest in horecagelegenheden? Vooral friet van vaderlandse makelij blijkt uit Market Monitor cijfers van Datlinq. Het Zuid-Hollandse Farm Frites en het Gelderse Aviko domineren de frietmarkt in Nederland – al ligt het aan de provincie waar je woont, welke friet je eet.

Vooral Brabanders en Zeeuwen vinden zelfgemaakte friet lekker
Er gebeurt iets interessants in frietland Nederland, en dan met name in Noord-Brabant en Zeeland. Kijk je naar bovenstaande kaart, dan zie je dat daar zelfgemaakte patat het meest verkocht wordt – als enige provincies van Nederland.

Als Zeeuwen friet bij hun mosselen eten, dan liefst van het zelfgemaakte soort. Van alle restaurants en andere eetgelegenheden in de provincie maakt 32 procent in de eigen keuken patat. In geen enkele andere provincie is dat percentage zo hoog. Daarna komt Aviko, met 21 procent. Vijf jaar geleden stonden beide frietsoorten nog gelijk.

Ook als Brabanders buiten de deur friet eten, hebben ze liever zelfgemaakte friet. Landelijke marktleider Aviko moet het in de zuidelijke provincie met een tweede plaats doen: 27 procent van de snackbars, restaurants of andersoortige horecagelegenheden, schotelt eigen patat voor. Aviko staat op 24 procent.

Zelfgemaakte friet wint in heel Nederland aan populariteit. In elke provincie steeg het aandeel van deze frietsoort in snackbars, eetcafés, shoarmatenten en restaurants. “Consumenten lopen tegenwoordig warm voor alles wat vers en ambachtelijk is”, zegt marktonderzoeker Martijn de Bruin van Datlinq. “Het gaat ze om de beleving, de unieke ervaring,” aldus de Bruin.

Bij shoarmazaken (bijna) geen eigen friet
Wil je deze eigen gemaakte frietjes eten, dan moet je wel goed je eetgelegenheid uitkiezen. Waar inmiddels bijna een kwart van de restaurants zelfgemaakte patat serveert, is dit bij snackbars slechts 16 procent. En wil je verse friet bij je broodje shoarma, dan ga je het moeilijk krijgen. Van de shoarmazaken in Nederland heeft slechts 1 procent huisgemaakte friet.

Inzicht in merkdistributie
Wil jij weten of de distributie van jouw producten groeit ten opzichte van die van jouw concurrenten? Market Monitor meet de distributie voor onder meer frisdrank, alcoholische dranken, warme dranken, frites, sauzen en snacks. Met Market Monitor kun je weten bij welke outlets jouw merk verkrijgbaar is en waar de producten van je concurrenten worden aangeboden.

Wat weten we over jouw merk?
Market Monitor is een online tool die je snel een beeld geeft van de prestaties van jouw product. Groeit jouw merk bijvoorbeeld per regio of per segment? Datlinq ondervraagt elke maand tienduizenden locatiemanagers. Daardoor kan Market Monitor per outlet informatie geven over jouw merk en over die van je concurrenten.


nl