Heineken heerst over de Nederlandse sportkantines

Martijn de Bruin

Sport en alcohol is niet de meest logische combinatie, toch drinken de meesten graag een biertje nadat ze zich hebben ingespannen. Na een potje tennis, golf, hockey of voetbal, is de kans groot dat je een pils van Heineken nuttigt. De van oorsprong Amsterdamse bierbrouwer domineert de kantines van de vier populairste sporten in Nederland. Volgens cijfers van Datlinq schenken ze bij meer dan een derde van de tennis-, voet-, golf- of hockeykantines biermerken van Heineken. Ook Brand en Amstel vallen daaronder.

Close-up view of various balls and sports equipment near grey wall

Bij voetbal is Heineken al helemaal overheersend. Daar is het aanwezig in 53 procent van de kantines. Opvallend is dat de positie van Bavaria – een van de grootste bierbrouwers van het land – erg verschilt. Bij voetbal drinken ze het bier van de Brabantse brouwer meestal niet, maar na afloop van een golfwedstrijd vaak wel. Bij deze sport heeft Bavaria 16% procent van de markt in handen.

Voetballers houden (behoorlijk veel) van energiedrank
Voetbal springt er wel op meer vlakken uit. Ja, het is een intensieve sport, maar dat voetballers zó veel extra energie nodig hebben. Energiedrank, zoals Red Bull, wordt bij 20 procent van de Nederlandse sportverenigingen geschonken. Bij voetbal is dit meer dan twee keer zo veel: 47 procent.

Golfers zijn dol op Aquarius
Wat energiedrank is voor voetballers, is Aquarius voor golfers. Kijken we naar de sportdrankmarkt dan zien we een duidelijke trend: in de meeste kantines is AA Drink het populairst. Maar bij golf moet de zoete oranje drank het met een tweede plaats doen. Ruim 57 procent biedt in plaats van AA drink Aquarius aan.

Overigens is van alle populaire sporten bij golf sportdrank het minst geliefd. 15 procent van de golfkantines biedt het niet eens aan tegenover 1 procent van de voetbalkantines.

Datlinq meet de distributie van foodservice merken met de Market Monitor
Wil jij weten of de distributie van jouw merk groeit ten opzichte van de concurrentie? Market Monitor meet de distributie voor onder meer frisdrank, alcoholische dranken, warme dranken, frites, sauzen en snacks tot op locatieniveau.


nl